Die Zeit

From Wikispooks
Jump to navigation Jump to search

Publication.png Die Zeit  TwitterRdf-entity.pngRdf-icon.png
Die Zeit.png
Typenewspaper
Author(s)Unknown
Subpage(s)Die Zeit/Deputy editor
Die Zeit/Editor
Local copyBroken Link: [[{{{local}}}]]
German liberal, transatlantic national weekly newspaper, and a central in the German part of the Bilderberg network.

Die Zeit (literally "The Time") is a German liberal, transatlantic national weekly newspaper published in Hamburg in Germany.[1][2] The newspaper is generally considered to be among the German newspapers of record and is known for its long and extensive articles.[3]

The first edition of Die Zeit was first published in Hamburg on 21 February 1946.[4] as a so-called licensed newspaper, a newspaper that had the permission to publish (license) required by the UK/US military administration in Germany after the Second World War. This gave the paper a decisive commercial advantage at the time.

People - Bilderberg

The newspaper is central in the German part of the Bilderberg network.

Employees have included Bilderberg visitors Josef Joffe chief editor Theo Sommer (in the Bilderberg Steering Committee) and Marion Grafin Donhoff‎‎. In the 5-member board of advisors per 2019, one finds Zanny Minton Beddoes. Former German Chancellor Helmut Schmidt was co-editor of the newspaper from 1983, and also acting as its director from 1985 to 1989.

Funding

In 2019, Die Zeit received almost $300,000 of donations from the Bill and Melinda Gates Foundation.[5] It also publishes "free op-eds" from Project Syndicate.

History

The founding publishers were Gerd Bucerius, Lovis H. Lorenz, Richard Tüngel and Ewald Schmidt di Simoni. Another important founder was Marion Gräfin Dönhoff, who joined as an editor in 1946. She became publisher of Die Zeit from 1972 until her death in 2002, together from 1983 onwards with former German chancellor Helmut Schmidt, later joined by Josef Joffe and former German federal secretary of culture Michael Naumann.

The newspaper's first editor-in-chief was Ernst Samhaber. Since he had previously worked in the Reich Ministry for Public Enlightenment and Propaganda and for some media of the Nazi government, he was banned from working for two years as part of the denazification in August 1946 and had to be replaced by co-editor Richard Tüngel in the founding year. Tüngel steered the newspaper in a conservative direction. With encouragement from the occupation authorities, die Zeit was a champion of German rearmament[6], a contentious issue at the time. In the beginning, the newspaper also supported the demands for “bringing back the eastern territories”, now part of Poland.[7]

The paper's publishing house, Zeitverlag Gerd Bucerius in Hamburg, is owned by the Georg von Holtzbrinck Publishing Group and Dieter von Holtzbrinck Media.[8]


 

Employees on Wikispooks

EmployeeJobAppointedEnd
Christoph BertramDie Zeit/Foreign Editor19821998
Roger de WeckPolitical Editor19831992

 

EventDescription
Bill & Melinda Gates FoundationVery influential and rich foundation established to take leadership of global health.


References