From Wikispooks
Jump to navigation Jump to search

Concept.png Bilderberg/Exposure
1980 Bilderberg mirror.jpg
A rare piece on the group byThe Daily Mirror, 13 February 1980, before the 1980 Bilderberg
Particularly since the popularity of the WWW, the Bilderberg group has become more widely known, though commercially-controlled media generally continues to misdirect about the group.

The Bilderberg has been exposed to the extent that nowadays it is much less attractive as a deep state milieu. This website has a page for each of the 3068 currently known Bilderbergers for whom documentary evidence of their attendance is known.

Concluding his article in The Guardian in 2017, Charlie Skelton remarked that “When Donald Trump refuses to take questions on a given subject, it’s an outrage. And rightly. Bilderberg gave its last press conference in the mid-1970s. They’ve been fighting the war on information for far too long. It’s time for them to lay down their arms, enter the 21st century, and start talking.” [1]


For most of its life, the Bilderberg was shrouded in a high level of secrecy (although not as much as another deep state milieu, Le Cercle). When asked in March 1998 in the UK Parliament, UK Prime Minister Tony Blair denied that he or any members of his government had ever attended a Bilderberg meeting.[2] With the rise of internet use, this secrecy has proved untenable. In a more candid moment, Blair later admitted attending the conference, terming it a "really useful group".[3]


From the 1955 Report of Der Spiegel into the 1955 September Bilderberg

Bilderberg guest lists are replete with editors and journalists of the Western commercially-controlled media, which has began a pretty effective news blackout about the group. Although as this page shows, individual items were published about the group, these represent a very tiny fraction of the corporate media output. Until the internet democratised publication, very little has been brought to the attention of the general public about the group. Only in the 21st century is the importance of the group in shaping the history of the 20th century becoming widely appreciated.


In October 1955, Der Spiegel carried a major report on the "secret conference" of the "Bilderberg circle", even terming it a "conspiracy" (in quotes). It reported on attendees and the discussions. The group was also mentioned in 1957 and 1959 in the New York Times.[4]


1963 Bilderbergers.jpg

In 1963, James P. Lucier wrote a short piece entitled The Bilderbergers, which caused some concern in the group. Curtis J. Hoxter was tasked with determining how the article got published.[5]

In March 1964, the New York Times wrote in the obituary of George Nebolsine that "Mr. Nebolsine was an original member of the Bilderberg Group, which was founded by Prince Bernhard of the Netherlands to discuss with public and private leaders important political and economic issues."[6]

In 1964 Phyllis Schlafly published A Choice, Not An Echo, which suggested that the US Republican Party was controlled by the Bilderberg group.[7]


The Argus-Press published an article on the group on June 21, 1974.

An article on the Bilderberg based on an interview with Prince Bernhard, published in The Argus-Press on June 21, 1974

In 1975, C. Gordon Tether wrote in the Financial Times that "If the Bilderberg Group is not a conspiracy of some sort, it is conducted in such a way as to give a remarkably good imitation of one." He was fired in 1976 by his editor, Max Henry Fisher.[8]

In 1977, Yves Mourousi mentioned the Bilderberg group for the series Actualités of the French TV channel TF1, a report by the journalist Dominique Bromberger.

A TF1 report about the Bilderberg group from 1977 - possibly the last such report on the network


Bilderberg group The secret elite.jpg

On 13 February 1980, the UK newspaper the Daily Mirror published a piece by Robert Eringer entitled Secret Meeting to Shape the World. On May 8, 1983, the Toronto Star published a report of his entitled 'Bilderberg group: The secret elite'.


According to the American Free Press, it was a result of The Spotlight's discovery that the 1994 Bilderberg would be in Helsinki, and their subsequent appeal to European readers for publicity to the commercially-controlled media that the 1994 Bilderberg had "extensive press and broadcast coverage that stunned Bilderberg luminaries" and that "Bilderberg has suffered extensive coverage in Europe since."[9]

The location of the 1997 Bilderberg was leaked in April in The Portman Papers.[10]

In 1999, dissident ex-BBC journalist Tony Gosling registered the domain name, which he went on to use to expose the group. On 15 November 1999, the Big Issue published an article by Gibby Zobel on the Bilderberg.[11]


In the early days of the rise of the WWW, a small number of independent activists (most notably Tony Gosling of made efforts to research and expose the group.


In November 2009, the domain was registered, at which a website was created that posts the group's meeting schedule and agendas. It has not posted any meeting reports, and their agendas have at least one difference with the agendas as published in those reports.


Charlie Skelton reported on the group for The Guardian, after which time other members of the UK commercially-controlled media also reported on it.

In 2010 Willy Claes said on Belgian radio that each Bilderberg participant is given a report and they are "considered to use this report in setting their policies in the environments in which they affect".[12]


The internet proved an effective tool after campaigning journalists such as Jim Tucker and Tony Gosling (who registered[13]) worked hard to publicise it. Guardian reporter Charlie Skelton started regularly reporting on the group in 2009 with an article entitled "Our man at Bilderberg: in pursuit of the world's most powerful cabal" in which he wrote that "a handful of people are saying, this weekend is Bilderberg".[14] By 2010, a lot of the secrecy surrounding the group had been eroded and other commercially-controlled media sources were reporting from the meetings. In 2011, BBC acknowledged a changing of the official narrative about the group, artfully entitling an article Bilderberg mystery: Why do people believe in cabals? - reframing the "mystery" associated with the group to speculation about the mental health of people who question its toxic nature.[15]



Beginning around 2014, a user named bilderbergboys began posting Bilderberg reports on Scribd. Markings on the documents indicate that they are from a range of sources, predominantly from library collections and archives.[16] These formed the basis of the material here about the Bilderberg meetings.

Public Intelligence

In 2016, the Public Intelligence website collated a large number of conference reports and miscellaneous associated documentation.[17][18]


In 2017, Wikispooks collected the available primary sources about the Bilderberg group, and published them at Each of the 71 meetings was given its own page, as well each of the 3068 known guests.


Full article: Bilderberg/2018
The January 2018 Serbian Government press release that disclosed the venue and timing of the conference

The venue of the 2018 Bilderberg conference was established in January 2018, after a press release by the Serbian government.[19] The 2018 meeting was the first meeting known to have been infiltrated by an undercover journalist.


Full article: Bilderberg/2019

The location of the 2019 Bilderberg conference was unknown until just before the event itself, and guest were extremely tight lipped with Bilderberg watchers.


Bilderberg watchers, once few in numbers, have now become a standard feature of the conference

Particularly after the reporting of Charlie Skelton, the number of activists who travel to Bilderberg meetings has increased rapidly, to the point where Tony Gosling reports that the parallel 'alternative Bilderbergs' held outside the official meeting have become very valuable networking opportunities. US journalist Jim Tucker of the American Free Press was a particularly devoted watcher of the Bilderberg group. Tony Gosling has run, a central portal of information about the group.


Club bilderberg the true story of the bilderberg group ft daniel estulin 0.jpg

Daniel Estulin developed sources within the group over many years, which helped to end some of the secrecy and uncover the misdirection by group members.